Thursday 16 April 2009

關於政府講幾句

1· 關於新聞又是梁展文,紅灣半島,好x煩,究竟幾時這件事情才會結束呀?俞小姐真可憐。
我說,「不會又要逼她辭職吧?」
m小姐說,「她在風頭上沒有退,現在更不會退的。」
我覺得人家説不定意興闌珊囉,吃力不討好。
m,「不會的,她要是走就是引咎,她做了一輩子,沒有功勞也有苦勞,她曉得功成身退。要是現在走,再過一百年還可以在維基上查到說她爲了梁展文事件辭職,名節就毀了。你穿她的鞋,想想是不是這個道理?」
「爲甚麽不可以引咎?」
「沒有咎怎麽引?你不能說記性不好是她的錯吧?」
(爲甚麽我現在引用了m的話,覺得她說的都是在貶低人家俞小姐多過幫腔呢?)


2· 關於統計處計錯數。
處長說,「過去五年他們都只計錯三次,今次則是第四次。」
我看了一眼新聞稿:誤差率是3%,2.5%,3.6%和3.6%。不算特別大啦,相比上次我提到過羊國的國民收入兩個不同數據組抽出來的數據400%的差別,應該實在不是大過吧。
但話又說回來,最後影響到巴士減價又是另外一件事情了。
而羊國統計處最離譜是白紙黑字寫出來,告訴我們有400%的分別,但也沒有人具體解釋爲甚麽會有這麽大差別,應該用哪個,遇到這個分別怎麽糾正……
就只是寫出來而已,好像寫下來,問題就解決了一樣。
除了一個「服」字,我無話可説。
對於羊國的統計處,我是滿腹牢騷的。
那些數據,我覺得很大一部分都是不可靠的。
看多了,也就化了。
所以這種誤差率低於5%的,都不能算誤差了。


3. 關於羊國政府喜歡亂來(聽説昨天去了中國會見了溫總),但不肯大力投資基礎建設。
史蒂文博士的原話,"it's scary when the government thinks that it knows how to do business better than the businesses themselves."
新上任的政府,又是令我無語的。
但不用賴我,我沒有去投票的。

3 comments:

g said...

u hv worked in govt here before?

ur translation is good..(ok, from a layman's point of view..) actually, ur english is good as well. u emigrated to nz at a young age? but ur chinese is equally ok..

bilingual is ok. but fr a reader's point of view, it is bit tiring. Though, i can't help laughing when i read the eng version of ur "east meets west" piece..the "tone" is quirky esp the sentence "escalator goes really fast". sorry, dunno if u catch the humour i got from the piece...haha

c.r said...

thanks g. =)
no, i haven't worked for the hk govt and is not related in anyway to the govt either. (so whoever's keeping an eye on me, i m innocent.)

i didn't start at a "young" age, considering lots people were here already since 5. :P i keep reading chinese books so i guess it helps quite much, though there're lots of characters that i don't really know how to write without referring to a dictionary these days.

the escalator goes really fast one was really funny for me too. i didn't really notice how fast it was until he actually pointed it out. i'm not sure if i really got you though.

yeah, i was trying to make it easier for some who do not read either... but mite seem a bit cumbersome. thanks for pointing out. =) i'll do some editting then.

c.r said...

typo: am not related in any way to the govt either. XD