Wednesday 22 April 2009

感 言

你從來不把對我的愛表露在臉上,傳統的中國男人特質。
但你朋友說每次只要提到我,你總是臉上帶著驕傲和自豪。

我方才想找個背景音樂用來煽情,卻怎麽也記不起來你最喜歡哪個樂隊。
頓悟自從記事以來,你車裏播的都是我要聽的歌。
當年你還很不齒我聽周別倫,於是我就變成了小圈子裏一個詭異的人。
後來換成我開車了,你雖口口聲聲說對我的駕駛技術有信心。
我其實偷偷看到你緊張的神情,於是每次還是「讓」給你開。

有時候你會忽地哼哼小調從我身邊走過,我問,「你心情這麽好,唱甚麽歌呀?」
你會俏皮地答,「這個是機密,怎麽可以告訴你呢?」
於是我狂笑。

你表示強烈支持我的減肥計劃,卻總是親自下廚準備拿手小菜。
我吃得盡興地,你也忘記了要監督我執行計劃。

你取笑我蹩腳的上海話,時時糾正我。
我嘲笑你不分平仄的國語,學你的口音說出怪腔怪調。

再早幾年的時候,周末總是用來補習的。
我早起,你起得更早。
車我去完,你回辦公室。
上課結束後,如果有空,你會帶我去相熟的食肆。
然後告訴我說,「老闆娘的醬方都是留給熟人的,今天帶你去。」

還有每個早晨我們在車上的對話。
我總有無窮盡的問題,天文地理,歷史時政,經濟民生……
無論我的問題是甚麽,你總會提供一個令我深深信服的答案。
我有時候也想,如果能和你一樣知識淵博該多好。

再歡快的時光也有瑕疵。
由於天性頑皮,散漫無紀律,我也吃過皮肉之苦。
當然,過了不多個星期,在你的親自率領下,我們踏入了大自然,展開了冒險之旅。

你雖吝嗇於言語,卻精敏於觀察。
於細微之處我感受到嚴厲之中的溫情。

常常覺得媽媽是個幸運的女人,找到了你這樣的男人。
爸爸,生日快樂。
我愛你。

3 comments:

g said...

u are so fortunate, hving a father with whom u can communicate.

to me and siblings, mum and dad are alien 陌生 creatures, sorry to say that. i make that makes a difference to the "vibe" of family and the upbringing/personality of us.

g said...

typo: "i make that " --> " I think that

c.r said...

i understand what you mean, and i guess that's how most families in hk are like. lots of my friends can't communicate with their parents, either.

the parents are busy providing you the best environment in which they think you should be grateful for later on in your life. and they think they paved you a smooth way up till you get married... this however means that they're constantly stressed out and they don't really care and listen as they should do... (or to an extent, less)

but again, i would understand their situation and the pressure of ensuring our quality of life too.

i just wish that elitism does not dominate their values (or to the society as a whole). surely they want the best for us, but sometimes, maybe, we're just doomed to be an ordinary person. what's more important than having a well-rounded personality? maybe it's the way how most parents think.

thus, i really appricate my parents who may not be elites themselves but are democratic enough within the household to always back me up and to always love me in silent or non-silent ways.