Wednesday 12 August 2009

固定搭配

m因爲要教授文法頭痛不已。
首當其衝便是介詞搭配。
介詞用法是母語非英語的人士最難掌握的。
另外我一度覺得非常令人費解的還有冠詞的用法。
自從學習了法文以來,這些問題都已經不是問題了。
不是因爲我的英文有了提高,而是法文的文法更加複雜。
所以,我告訴m一個高招——告訴學生,這個用法是「固定搭配」,沒有爲什麽,也沒有道理可以解。
我忽然又記起來英文老師以前還經常說的另一句口頭禪之曰「語感」。
相信有了這「六字箴言」傍身,m對於文法問題,應該可以擋掉70%了。



6 comments:

顧小鶴 said...

好可愛啊!!
我覺得所有文法就是二字代之曰--語感

c.r said...

哈哈哈。可愛吧~
還有大SIZE的毛公仔添!:D
對,文法就是語感,但初學者,怎麽會有語感呢?

lu said...

miffy!!!

i like the pouch :P

sigh, i'm still not using the right propositions, etc. nowadays. v embarrassed the other day when got asked by my colleagues. so i just say i don't know wor :(

顧小鶴 said...

狂看電影,m可以放一整節課的電影,然后期末出兩張考卷,一張考英文,一張考電影欣賞

mad dog said...

i like the pouch too!

c.r said...

lu: i know you will like it! :D i got you one already with a miffy card tim! (but that card can't be sent till ur bday for obvious reasons.) the purse is funny, that's why i got it. :D
prep's are indeed the most difficult. and again, it's just how you use it in daily life, there's obviously no why, so sometimes, when i was asked, i just shrug without answering. XD

miss L: 嗯,這個辦法好,但是英文電影,有難度,放什麽好呢? 《哈·波》書裏面很多字我都不認識呢!

md: =) thanks! it's very me. see more here. =)